Hopp til innhold

Nærbyen 24/7 i Sorgenfrivegen 30-32

Hei, du som bor hos oss! Kanskje lurer du på noe som angår leiligheten eller leieavtalen din? Og hvordan var egentlig rutinene om brannalarmen går? Nå har vi gjort det lett å få svar.

Under finner du informasjon om det aller, aller meste. Bli kjent med rutiner for å ta godt vare på leiligheten din og få svar på praktiske ting i hverdagen, som søppelhåndtering. Tusen takk for at du oppdaterer deg! Sånn bidrar du til at det blir godt å bo her for deg selv og alle andre!

Praktisk info til deg som leier i Nærbyen 24/7

For leietaker

Her ønsker vi å gi praktisk informasjon om våre utleieboligersom ligger i Nærbyen 24/7 (Sorgenfrivegen 30-32). I menyen kan du navigere deg frem til det du leter etter.

Du kan også logge inn på Min Side for å se status på dine fakturaer, endre personopplysninger mm.

Brann og sikkerhet

Frost Eiendom AS setter brannsikkerhet høyt og har derfor installert heldekkende brannvarslingsanlegg. Det betyr at dersom det blir brann i en leilighet, så vil alle leiligheter i hele bygget varsles.

Vi gjør oppmerksom på at det ikke er direkte varsling til brannvesenet, så ved brann er det viktig at alle tar ansvar for å varsle brannvesenet.

Dersom det er en feilaktig utløst alarm, så har man mulighet til å avstille alarmen med avstillingspanelet. Dette må gjøres innen 3 minutter fra brannalarmen går i din leilighet til hele bygget varsles. Hold inn «avstill-knapp» i 3 sekunder.

For bebeore i Sorgenfriveien 30A: Avstillingspanel ved heis.
For beboere i Sorgenfriveien 32A: Avstillingspanel i leilighet.

Sett deg godt inn i branninstruksen ved innflytting, sjekk rømningsveier og lær deg bruk av avstillingspanelet.

Her kan du lese branninstruks for Frostgården.

Husordensregler

Her kan du finne nyttig info om våre husordensregler i Nærbyen 24/7.

Oppsigelse

Informasjon vedrørende oppsigelse og avslutning av leieforhold:

Alle våre leieforhold i Nærbyen 24/7 kan sies opp med 3 måneders varsel gjeldende fra den 1. i måneden. Oppsigelsen utløper den siste i måneden kl. 12.00.

Oppsigelse av leieforhold må gjøres skriftlig, enten pr e-post eller på Min Side.

Vi henviser til pkt. 12 i leieavtalen for nærmere beskrivelse av hvordan leieobjektet skal tilbakeleveres.

Eiendomsforvalter skal kontaktes for en gjennomgang av leiligheten før evt oppussing, slik at det tidlig i prosessen kan kartlegges hva som må gjøres og hvem som har ansvar for hva.

Utbetaling av depositum skjer etter at overleveringen er godkjent, vi har mottatt ny adresse og evt kontonummer hvor depositumet skal overføres til, samt vi har mottatt faktura for evt utført arbeid som skal trekkes fra depositum.

Parkering

Beboere kan leie parkeringsplass for kr 1480,- i måneden. Ta kontakt med eiendom@frost.no.

Besøkende har mulighet til å parkere i parkeringsanlegget i Kiwi-bygget. Innkjøring på nordenden av Kiwi-bygget, følg skilting for parkering til Kiwi. Det er gratis parkering i 45 minutter. Deretter koster det 35 kr/timen eller 200kr/døgnet

TV og internett

Internett leveres av Telia og er inkludert i husleien. Modem står i leiligheten, og ved innflytting må denne «resetes». Reset – knapp er på baksiden av boksen, bruk en penn for trykke inn knappen. Brukernavn og passord står på baksiden.

Leiegaranti

Leiegaranti – et smart alternativ til depositum

Frost Eiendom samarbeider med Söderberg & Partners om leiegaranti. Leiegaranti er en smart måte å stille sikkerhet på, hvis du ikke ønsker å låse tusenvis av kroner i årevis på en depositumskonto. Med en leiegaranti betaler du et mindre beløp til en garantist, som stiller sikkerhet for deg overfor utleier.

Prisen for leiegaranti er 12 % av et halvt års (6 mnd) husleie.

Fordeler med leiegaranti:

  • Du slipper å binde et større beløp i årevis – du har pengene tilgjengelig
  • Du unngår å låne penger for å betale depositum
  • Enkelt å opprette – det er bare å si fra, så ordner Frost Eiendom resten


Viktig å være klar over med leiegaranti:

Leiegarantien er ingen forsikring, men en betaling for at noen andre stiller sikkerhet for deg. Du får ikke tilbake pengene etter at utleieforholdet er over og leiegarantien gjelder for tre år av gangen. Dersom det inntreffer hendelser som normalt ville blitt betalt fra depositumet, må du fortsatt betale dette til den som stiller leiegarantien. Det blir gjennomført en kredittsjekk.

Les mer om vår leiegaranti her:  Info om leiegaranti fra Söderberg&Partners.pdf

Husnøkler

Alle kan være uheldige, og mister du brikken din kan vi ordne en ny, men vi anbefaler deg å ta godt vare på brikken. Ny brikke koster kr 200,- og denne kostnaden må du dekke selv.

Brikke må aktiveres hver 6 måned, og den aktiveres ved å bruke hoved­inngangen til bygget.

Ved behov for innlåsing:

Ring Belfor på tlf. 03360. For pris på dette, se frost.no, «for beboere».

Mandag-fredag mellom 08.00-16.00 kan vaktmester kontaktes for bistand til innlåsing.

Frost Mer/ Heime

For booking av fellesareal, aktiviteter og lignende må appen «Heime» lastes ned.

Registrer deg som ny bruker, og legg inn leilighetsnummeret du bor i.

Vedlikehold

Når man leier bolig hos oss har man ansvar for vedlikehold av leiligheten i hele leieforholdet. Se pkt. 10, avsnitt 3, i leieavtalen for leiers plikter.

 

KJØKKEN

  • Unngå å kaste fett og matrester i vasken. Et tett avløp kan gi store skader og unødvendige utgifter. I verste fall kan det også gi problem med skadedyr.
  • Hell heller flytende fett over i en passende beholder, for eksempel en tom melkekartong, og kast det i restavfall.
  • Rengjør vannlåsen ved behov, minst 1 gang i året.
  • Pass på at pakninger, muttere, slangeklemmer og avløpsrør skrus til ordentlig etter at du har rengjort.

 

Kjøkkenviften rengjør du slik:

  1. Ta ut filteret og legg det i varmt vann, gjerne med salmiakk.
  2. Skyll med kaldt vann, gjenta prosessen til filteret er helt rent.
  3. Rengjør kjøkkenviften når det trengs, minst 2 ganger i året.

 

Tips til rengjøring av rør:
Hell noen dråper zalo i vasken og skyll med varmt vann.

 

BAD

  • Rens sluk ved behov, minst 2 ­ganger i året.
  • Vannlås og vaskemaskinkran rengjøres ved behov, minst 1 gang i året.
  • Dusjhode rengjøres 1 gang i året.
  • Avtrekksviften renses ved behov,minst 1 gang i året.

Avtrekksviften på badet rengjør du enkelt slik:

  1. Skru av dekselet.
  2. Rens ut alt smuss som har lagt
    seg i kanalen.
  3. Bruk klut og rent vann og tørk
    med kjøkkenpapir.

Om avtrekket på badet blir tett, påvirker det effekten av kjøkkenviften. Jevnlig renhold er derfor viktig.

Tips til rengjøring:
Hell litt klor i en 10-liters bøtte med vann, i ca. 5 minutter.

 

Ledige leiligheter Kontakt oss